söndag 10 maj 2015

Kärleks möte

Oj hjälp vad tiden går fort, stämmer verkligen att ju äldre man blir desto fortare går tiden. Äntligen efter 3 års väntan o vånda har jag äntligen parat Lilly, som nu är 3½ år med Jomatanjo's Frodo 5 år
Lilly hämtade jag som 8 veckors valp i Holland. Lite pessimist som jag är så är jag ju alltid tveksam om det tagit sig.  Blev så kär i bilder och senare när jag träffat hennes pappa störtkär i han. Båda har utställningsmeriter och HD ED och OCD fria. Vilket är för mig ett måste. Blir så ledsen när jag hör folk som säger man måste jobba för rasen, och i nästa andetag vill att just deras älskade hund med dysplasi både här o där ska lånas ut till avel, hur tänker man. Gudskelov är vi uppfödare som är aktiva i Sverige noga med våra hundar o val av avelsdjur. Sen finns det ju aldrig några garantier, då det är levande varelser vi jobbar med.
Både Lilly o Frodo har ett underbart temperament gentemot både hundar o människor. Och gudskelov har väl mentaliteten på våra hundar ändrats över tid. Vi lever ju i ett annat samhälle idag än tidigare. Förr var det inte omöjligt träffa på individer som skällde o ryggade om man kom för nära. Kanske gick upp bakom o stötte till med nosen i rumpan. men ofta fega individer. Men där hög energinivå i kombination med feghet utgjorde en ganska farlig osocial hund. Dagens hundar är mycket trevligare o alla vi uppfödare i Sverige jobbar med att få till trevliga hundar där vi ändå vill bevara vissa ursprungs drag.
Glöm inte att det ÄR INTE en brukshund vi har, enformiga moment är inte poppis, utan olika aktiviteter är bättre. För mig är grossern en familjehund som ska få vara med sin ägare/familj på det mesta. Ingen hundgårdshund eller hund som jag säljer som springer på gården ock vaktar den. Utan din grosser ska få vara med som en medlem av familjen. Vaktar gör den ändå.
Bor ju på landet. Och förra veckan kom en bil fram på gården, jag gick då ut på trappan med en av mina hundar, till slut vevade dom ner, undrade om dom kunde köpa mjölk, lika säkert som amen i kyrkan att det inte var det dom var ute efter. Då kändes det väldigt skönt att kunna släppa ut 5 stora grosser i inhägnad trädgård som står o tokskäller.
Nu ska jag se om jag får in bilderna. Fick skriva om allt då texten plötsligt försvann.
Förstår inte varför man hela tiden blir tillagd i en massa grupper på FB engelska tyska holländska, där det går ut på att smutskasta varandra offentligt. Vi är väl inga barn eller??? Som tur är är jag ganska dålig på språk, så får oftast inget sammanhang, men lite tjeligt när man går ur 3 ggr och ändå blir tillagd. Förresten en sak till jag vill ta upp. Jag får många sidor sänt till mig som folk vill man ska trycka på gilla knappen. Av princip trycker jag nästan aldrig då jag vill kunna stå för hela innehållet. så snälla ni svenska o utländska, ta inte illa upp för jag inte gillar just din sida. lite principer får man hålla kvar. Nu ska jag se om jag kan bjuda på korten på Lilly O Frodo.



Sista bilden är på sk hängning. Någon skrev till mig. Gör dom på det viset så blir det inga valpar. Jodå det är just så det ska se ut. Nästan 15 minuter hängde dom. Har hört hundar som hänger i upp till en timme. Puh jobbigt för alla inblandade. Ha nu en fortsatt trevlig söndag

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna ett meddelande